To see this banner you need to download and install Adobe Flash player.

maandag 15 maart 2010

Ring Shopping en Pand lokken niet minder bezoekers dan anders

'We vreesden toch wel minder volk door de opening van K', zegt de balieverantwoordelijke van het Ring Shopping Center in Kortrijk-Kuurne. 'Maar er is volgens mij geen kat minder opgedaagd.' Het kan kloppen. De parking stond vol en er heerste een gezellige drukte.

Aline Godderis en Stijn Cosman zijn met de kleine Jayden uit Wervik naar Kortrijk afgezakt. Ze houden van dit centrum. 'We komen geregeld en maken er een uitstap van', zegt Aline. 'Met de kleine is dat hier perfect te doen. We appreciëren ook de gratis en grote parking. Het zijn allemaal dingen waarmee je rekening houdt als gezinnetje. Er hangt hier ook een gemoedelijke sfeer. We komen kijken of we een kostuum vinden voor Stijn. Er zijn een aantal feesten in aantocht. We kunnen hier gerust een paar uren spenderen. Mijn man maakt daar geen enkel voorbehoud bij.'

In het Pand in Waregem is er evenmin leegloop.

Sabrina De Zutter: 'Als er al een terugloop zou zijn, dan is die zoals overal te wijten aan de economische crisis. Wij hebben echter niet de indruk dat het hier slechter of beter gaat dan elders.'

K-manager Dominique Desmeytere reageert positief op deze berichten.

'Het is goed zo. Dan heeft ieder zijn plaats. Wij hebben er geen belang bij dat het elders slecht gaat. En we hopen evenzeer dat het de andere Kortrijkse handelaars goed gaat.'

bron: www.nieuwsblad.be

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Na al de reacties de laatste weken is het nu al héél wat stiller geworden op de site. Maar laat ons even stilstaan bij de initiatiefnemer van deze site !
Nen zéér dikken proficiat (want wie doet hem na ?) voor al de moeite en het werk en de tijd dat U erin gestoken hebt om ons dagelijks op de hoogte te houden !!
Op de site van "stad" is er niet zoveel nieuws te lezen over "K"
Daarom moet(denk ik zéér terecht) de initiatiefnemer ook eens in de bloemetjes worden gezet !!!
PROFICIAT !!!

Anoniem zei

De site van K is inderdaad maar triestig, deze blog is veel beter. Hulde aan de maker, maar, ook graag de kritische artikels publiceren en er zijn er verschillende gepubliceerd in de pers vandaag.

Over de K "manager". Ik kon hem dit weekend aan het werk zien, in het midden van de straat, met een GSM en bijzonder luid van "zie je me staan". Hij komt over als een arrogante, elitaire blaaskaak.

Anoniem zei

Inderdaad van harte bedankt Tim

Anoniem zei

De site van "stad" moet dan ook andere winkels promoten é, K is een privé-initiatief dus is ook logisch dat er op hun site vooral info rond K te vinden is zoals ivm mobiliteit enzo.

Anoniem zei

pff, dat Shopping Kortrijk Noord da nie zou voelen (zeker in het openingsweekend) is volgens dikke bullshit... een Ring shopping-minded nieuwsbladreporter zal wellicht meer waarheid bevatten...

Anoniem zei

Ze hadden in 't ringshopping 13% minder bezoekers dan zelfde moment vorig jaar... 't hangt er gewoon van af welke krant je leest ;-)

Anoniem zei

Zijn de handelszaken rond "K" en in de binnenstad dan geen privé-initiatieven misschien ?
Is het echt zo'n grote moeite om alle zaken in het daglicht te stellen ?
Wie gaat er wel bij varen denkt U ?

Anoniem zei

"De site van "stad" moet dan ook andere winkels promoten é"

Wat is dat nu voor zever? De website van 't Stad promoot toch geen winkels?

Tuurlijk heeft het Ringshopping de openingsweekend gevoeld, maar dat cijfer van 13% minder zal ook wel wat te maken hebben met de crisis, denk ik.

Anoniem zei

13% minder bezoekers in het Ring Shopping Center valt reuze mee. Als ik sommigen uit de kringen van K hoorde zouden ze gelijk even die tent sluiten vanaf dag 1.

Mijn prognose: ipv 1 goed draaiend shopping center in Kortrijk gaan we naar 2 die beide matig/slecht draaien.

Kortrijk bruist!

Anoniem zei

Stof tot nadenken. Standaard.

Topstart K verbergt uitdaging shopping centers

dinsdag 16 maart 2010Auteur: Pascal Dendooven

België heeft relatief weinig shopping centers. Enkele presteren bovendien relatief zwak. Het gaat om dure en complexe investeringen.

Het nieuwe shopping center ‘K in Kortrijk' was zondag uitzonderlijk open en kon rekenen op een volkstoeloop. Zo'n 200.000 bezoekers kwamen over de vloer. Veiligheidsmensen moesten tussenkomen om de doorstroming via de roltrappen vloeiender te laten verlopen. Op een bepaald ogenblik werden de toegangsdeuren zelfs gesloten wegens te veel volk. Maar de winkeliers zelf hadden daardoor nog geen topdag. Het waren vooral nieuwsgierigen die ‘K in Kortrijk' als eersten wilden ontdekken.

‘Het aanbod is in België vrij beperkt', zegt Dominique Michel, de algemeen directeur van Fedis. ‘In ons land heb je per 1.000inwoners 105 vierkante meter shopping centers, in Europa is dat meer dan het dubbele (220) en in Nederland zelfs ruim het drievoudige (350 vierkante meter).'

België telt dan al minder shopping centers, dat wil nog niet zeggen dat degene die er zijn, het automatisch goed doen. ‘Er zijn enorme verschillen tussen de beste en slechtste', zegt Michel. ‘Sommige shopping centers zijn eerder een vastgoedproject dan een uitgebalanceerd winkelgeheel. Het concept, de mix en de positionering moeten goed zitten.'

Het nieuwste shopping center van Foruminvest, ‘K in Kortrijk', wordt door specialisten beschouwd als een voorbeeld van een moderne stadsfunctie. Het is een compact en overzichtelijk centrum. De Stadsfeestzaal in Antwerpen is dan weer geen commercieel succes. ‘Het project is wellicht te mooi. Men komt er de zaal bewonderen, maar winkelen gebeurt op de Meir en elders', zegt een specialist. ‘Den Tir', een klein project in het Antwerpse Kiel, slaat evenmin aan.

Ook Mediacité in Luik, net zoals de stadsfeestzaal een recent project, is verre van een succes. Van dezelfde ontwikkelaar, Wilhelm & Co, loopt momenteel een project in La Louvière. Pierre Iserbyt, bestuurder bij Foruminvest, zei vorige week dat de groep verschillende projecten in Wallonië ontwikkelt, maar ook in Vlaanderen nog een winkelcomplex hoopt te openen.

Wijnegem Shopping Center blijft met 58.000 vierkante meter winkelruimte en 240 winkels het grootste shopping center in België. Samen met het koopcentrum Waasland (Sint-Niklaas) gaat het om een duidelijk commercieel succes. Ook Woluwe is een van de betere shopping centers. Westland (Anderlecht) had het lange tijd moeilijk, maar zou het meer recent minder slecht doen.

‘Achter een winkelcentrum moet een duidelijk concept zitten. Soms lijkt er meer sprake van een opeenstapeling van winkels en voelen retailers zich verplicht er een vestiging te openen. Als zij het niet doen, zal de concurrent misschien een stuk van de markt inpikken, vrezen ze', zegt Dominique Michel.

Hij pleit voor een dynamisch beleid. ‘Het winkelaanbod moet kunnen evolueren. Rigiditeit is uit den boze. Als je niet mee evolueert, verdwijn je.'

Nederland heeft zijn winkelaanbod beter afgelijnd door een beter beheer van de ruimtelijke ordening. België is meer een land van baanwinkels en lintbebouwing. Het aanbod aan baanwinkels bedraagt 280 vierkante meter per 1.000 inwoners en dat is meer dan het Europese gemiddelde (195 vierkante meter).

Het grootste nadeel van een shopping center is dat het om een grote investering gaat. ‘K in Kortrijk' kostte bijvoorbeeld circa 200 miljoen euro. Zolang de rente laag is, is een ‘normaal huurrendement' aantrekkelijk voor investeerders. Maar vandaag durft niemand te voorspellen waar de rente binnen drie jaar staat. Voor een shopping center de deuren opent, zijn er al vele jaren voorbij.

Anoniem zei

critici zijn als ornithologen, ze weten alles over vogels, maar... ze kunnen niet vliegen (bob van reeth)

Anoniem zei

Laat meneer van Reet (no pun intended) even weten dat de critici hoger, beter, sneller kunnen vliegen dan gelijk welke vogel. Zelfs naar de maan!