To see this banner you need to download and install Adobe Flash player.

zaterdag 1 maart 2008

De kijkers van Foruminvest

Studenten van het Hiepso in Kortrijk gingen op pad in Kortrijk. Hierna hun ervaringen.

Kortrijkse senioren gefascineerd door werken!

Rond de bouw van het nieuwe winkelcomplex Sint-Janspoort is al heel wat te doen geweest. Iedere dag valt wel iets te lezen in de krant. Naast die dagelijkse verslaggeving blijken ook de omwonende senioren een bron van informatie te zijn.

Sinds de werken begonnen voor het gloednieuwe winkelcentrum ligt een groot deel van de binnenstad in puin. Dagelijks is er een legertje bouwvakkers, kraanmannen en projectontwikkelaars aan het werk om ervoor te zorgen dat het complex er zo snel mogelijk staat. Logisch dat zoiets veel aandacht trekt. En niet het minst vanuit de media.

Maar daarnaast dragen ook senioren dagelijks hun steentje bij aan de dagelijkse verslaggeving. Zo ontmoeten we naast tientallen andere kijklustingen die achter de omheining hebben postgevat Roger Defoort(82). Er gaat geen dag voorbij of Roger gaat een kijkje nemen hoe de werken vorderen. 'Ik ben al zo’n tien jaar bezig met het maken van een film rond alle werken die hier aan de gang zijn', vertelt hij. Eerder al maakte hij reportages over onder andere de Leiewerken in Kortrijk. Deze reportage werd indertijd zelfs door de stad Kortrijk gebruikt om aan het publiek te tonen. Op de vraag of hij ook deze keer in hun opdracht werkt, is hij duidelijk: 'Neen, zeker niet. Mijn vorige film werd beschadigd tijdens het overzetten. Trouwens, er loopt hier al elke dag iemand rond die in opdracht van het stad alles filmt. Nadat ik alles gefilmd heb monteer ik het en zet er muziek onder.'

Roger is echter niet van plan het materiaal ooit publiek te maken: Ik maak mijn film enkel om aan mijn kinderen te tonen.
Hij is ook lang niet de enige die gefascineerd is door de werken. Even verderop staat nog een groepje senioren te kijken commentaar te geven. 'Elke dag staan we hier toch met een man of zes te kijken. Dan bespreken we op café wat we gezien hebben en hoe de werken vorderen. Maar we hebben het niet alleen over de werken hoor. We praten hier ook over de gewone dingen van het leven', weet de vierenzeventigjarige Marie-Rose Bultinck ons te vertellen. 'Het is een soort ontmoetingsplaats geworden, een excuus om buiten te komen en mensen aan te spreken.'
Wat ze nu eigenlijk van de werken zelf vindt? 'Nu ligt het er allemaal wat slordig bij, maar ik denk dat het positief is dat hier iets nieuws komt. Deze buurt was toch aan het verloederen.'

Kenneth Vanhoutte/Tom Wybo

Geen opmerkingen: