To see this banner you need to download and install Adobe Flash player.

vrijdag 7 maart 2008

Handelaars positief tegenover langere openingsuren

Kortrijkse winkels straks langer open
Nieuw shoppingcentrum voert druk op bij bestaande handelaars

KORTRIJK - Het ziet er meer en meer naar uit dat de winkels in hartje Kortrijk de deuren later zullen openhouden zodra het nieuwe shoppingcentrum er is. Dat wordt dan 19 uur, mogelijk zelfs 19.30 uur. Nu sluiten ze tussen 18 uur en 18.30 uur.

Peter Verlinden, manager van projectontwikkelaar Foruminvest, gaf het eerste schot voor de boeg. Hij liet weten dat hij de winkels in het nieuwe winkelcentrum 'K in Kortrijk' zal aansporen om tot 19.30 uur open te blijven. Veel van de huidige handelaars in het centrum lijken geneigd om dat te volgen, ook al zal dat niet altijd helemaal van harte zijn.

Vaak is het een probleem van personeel. 'Mogelijk moet ik er dan een extra halftijdse kracht voor in dienst nemen', zegt David Pinnoo van de kledingzaken Veneto en La Donna. Toch lijkt hij wel geneigd om langer open te houden. 'Anders snij ik in mijn eigen vingers, denk ik. Misschien ligt de oplossing er wel in om pas na de middag de deuren te openen.'

Christiane Degezelle, gerant bij dameskleding Claudia Sträter slaakt een grote zucht als ze het hoort. Zij verhuist met haar winkel naar het nieuwe shoppingcentrum maar ziet toch wel op tegen latere openingstijden. 'Dat betekent vooreerst dat er extra personeel moet bijkomen. Bovendien is half acht 's avonds wel erg laat voor wie daarnaast nog een sociaal leven wil hebben.'

Bij platenwinkel Billboard ziet gerant Thomas Bamelis dat iets beter zitten. 'Wij proberen kort op de bal te spelen. Nu heb ik al gemerkt dat laat open blijven in bepaalde periodes - de kerstvakantie bijvoorbeeld - perspectieven biedt Mogelijk wordt dat ook zo met een nieuw winkelcentrum. Het personeel is ook niet de moeilijkheid, omdat we in de Billboard-keten mensen hebben die een beetje overal aan de slag gaan.'

Tom Kerkhove van banketbakkerij R&H in de Voorstraat wrijft zich even in de haren als hij het hoort. 'Mijn collega Eddy (De Ridder) en ik beginnen al om 5 uur 's morgens', grijnst hij. 'Sociaal is dat dus wel wat zwaar. Hoe dan ook moet ik toegeven dat het commercieel een goede zet lijkt om langer open te houden. We zullen dat dan in elk geval evalueren.'

Late openingsuren: ooit was Kortrijk er zelfs beter mee vertrouwd. 'Ik herinner me dat we op vrijdag nog tot 20.30 uur open waren', zegt Eric Wastyn, voorzitter van de koepel van Kortrijkse handelaars. 'Onder impuls van de ketens is dat weer afgebouwd. Toch lijkt het me wenselijk dat we volgen. Het zou bovendien een zeer slechte zaak zijn om met twee verschillende sluitingsuren te werken.'

bron: het nieuwsblad

Geen opmerkingen: