To see this banner you need to download and install Adobe Flash player.

donderdag 11 september 2008

'Al maanden zitten we in de jus'

Dag na dag duikt er meer schade op aan de gevels van de Wijngaardstraat in Kortrijk. Ter hoogte van De Gilde is de scheur handengroot. Dinsdag was er een gaslek in de buurt. 'Onze straat is één werf' zeggen de handelaars.



Ik ga er niet veel meer over zeggen', zegt Geo Gyselinck. 'Ze horen ons toch niet. Dit is geen verkeersvrije straat meer, maar een werf en een loskaai. Woensdagochtend werd via de straat weer een kraan verplaatst. Zonder boe of ba wordt de straat dan ingepakt. Op hekken zouden de toeschouwers de werkzaamheden kunnen volgen, zo was ons beloofd. Het stond zelfs in de krant. Niets van dat. Het wordt een mooi werkje voor verzekeringen en advocaten.'

Een eerder geplaatste kraan ter hoogte van De Gilde in de Wijngaardstraat, richting Veemarkt, is woensdag inderhaast weer weggehaald. De bestrating kwam los van de gevels door het gewicht van de kraan. De schade werd met de dag groter. De Wijngaardstraat werd nog maar eens afgesloten en de schade wordt voorlopig hersteld.

Met de braderie zou alles opgeruimd worden. Er kwam weinig van in huis. De handelaars zeggen nog andere dingen, die ze liever niet zeggen. Ze houden immers nog van hun straat.

Handelaar Erwin Defuster van slagerij Dujardin prijst zich gelukkig nog erg trouwe klanten te hebben, maar het verlies is toch niet te becijferen en terug te eisen. Defuster: 'Ze blijven vriendelijk zeggen dat de verzekering alles zal vergoeden. Experts komen langs. Maar je moet eens kijken. Overal scheuren in ons blok. De wateraansluitingen breken af en dinsdag was er een gaslek. Alweer ging de straat dicht. Onze Wijngaardstraat is pas zes jaar geleden heraangelegd. De vernieuwde aansluitingen zouden wel standhouden, zei men. Maar bijna iedere dag is er iets. We zijn in normale omstandigheden langs alle kanten bereikbaar. Heel wat toegangen zijn nu afgesloten. Toen ik me vorige week kwaad maakte, werd een doorgang gemaakt voor de braderie. Prettig is anders. Ze zijn nu bezig een stuk van de straat opnieuw aan te leggen. Ik vermoed dat een en ander slecht is ingeschat. Er staat nog weinig overeind van wat ze ons beloofden. Toen een modderstroom indertijd opspatte, zouden ze de schade komen opruimen. De modder op mijn gevel zie je nog. Ik heb niemand gezien. We staan gewoon in de kou. We betalen grondlasten maar hebben niets te piepen. Unizo deed een vertwijfelde poging.'

'De hele buurt heeft schade. De Wijngaardstraat is in haar geheel twee centimeter gezakt. Aan mijn kassa loopt een breuklijn, muren barsten overal. De blauwsteen springt van mijn gevel. Ik verkoop verse waren. Als iemand anders vandaag geen stoelen verkoopt, dan misschien morgen wel. Maar mijn verse producten mag ik weggooien. En de kosten blijven dezelfde. Al maanden zitten we in de jus. En het einde is nog niet in zicht.'

bron: www.nieuwsblad.be

2 opmerkingen:

Anoniem zei

De stilte is oorverdovend.

Anoniem zei

Kortrijk en omstreken is één en al klei tot meer dan 15 m diep. zie maar op dov.vlaanderen.be
De meesten omwonenden zullen geen huis op palen hebben gebouwd, maar een klassieke fundering met alle gevolgen vandien nu.
Natuurlijk is het aan de aannemer om de bouwput en alle bijhorende grondwerken volgens de regels van de kunst uit te voeren.