To see this banner you need to download and install Adobe Flash player.

woensdag 21 mei 2008

Opzichters houden werken Foruminvest in het oog

De stad Kortrijk eist dat, zolang er vrachtwagens van Foruminvest de site in- en uitrijden, er toezicht is en er geen vrachtwagens elkaar kruisen. In de Lange Meersstraat komen vanaf morgen brede fietssuggestiestroken.

Hoewel het recente, dodelijke ongeval op het Plein niets te maken had met de werken van Foruminvest en de bouw van winkelcentrum K, wil de stad strengere maatregelen bij het in- en uitrijden van de vrachtwagens van Foruminvest. Concreet zullen binnen enkele dagen om de drie à vijf minuten vrachtwagens met grondpuin de Lange Meersstraat verlaten. Ze nemen dan de nieuwe tunnelingang. Kortrijk legt Foruminvest vanaf dan verbod op om vrachtwagens in de Lange Meersstraat te laten kruisen. Daarom worden ook extra brede fietssuggestiestroken geschilderd.

Schepen Guy Leleu van Mobiliteit (CD&V): 'We gaan het zo veilig mogelijk houden. Bovendien komt er aan de twee kanten van de straat toezicht om de vrachtwagens te begeleiden. De ene vrachtwagen mag pas vertrekken als de andere weg is. Twee opzichters moeten het traject een jaar lang regelen.'

De Gentstraat is straks dicht, dus van daaruit komt geen verkeer meer. De vrachtwagens met aarde of puin van Foruminvest nemen de Lange Meersstraat, dan de Veemarkt. Lege vrachtwagens komen vanuit de Passionistenlaan (die één richting wordt gemaakt) via de Wandelingstraat en zo naar de Lange Meersstraat. Daar wordt niet vanaf geweken.

'De scholen staan er positief tegenover', zegt Leleu. 'Daarnaast moet er extra toezicht komen van wachters en politie. We gaan ook de hele her aan te leggen doortocht met alle partijen herbekijken in functie van de zwakke weggebruiker; het Vlaams Gewest, de stad, De Lijn, de scholen enzovoort. Het kan niet dat we miljoenen spenderen aan de heraanleg van de wegen als de maximale veiligheid niet gewaarborgd is.'

Voor de leerlingen van de Pleinscholen is een traject uitgewerkt waarbij ze bijna geen auto's op hun weg krijgen. De leerlingen krijgen de aangepaste route (via de Loodwitstraat) met een plannetje mee naar huis.

Volgens de Fietsersbond van Kortrijk moet het vrachtverkeer tijdens de schooluren aan banden worden gelegd, maar economisch is dat moeilijk haalbaar, omdat het neerkomt op ongeveer een halve dag oponthoud.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

alle aarde en puin afvoeren per vrachtwagen, was het dan niet berter om in de sint-janslaan een transportband te installeren en alles per trein af te voeren? het zou in elk geval een zeer veilige en voral ook milieuvriendelijker oplossing geweest zijn!!!

Anoniem zei

Wat een fantastisch idee... een beetje te laat vrees ik, maar het zou heel wat modder uit de omliggende straten gehouden hebben, veel milieuvriendelijker geweest zijn en misschien wel een trend voor toekomstige grote bouwwerken overal in België!

Tevreden buurtbewoner zei

Tja, de idee is idd schitterend, maar helaas niet sneller of goedkoper dan het huidige systeem. Vandaar dat een privépartner als FI hiervoor zeker geen vragende partij is. Verder zijn een aantal problemen (waar een eenvoudige oplossing voor bestaat) zoals: hoe laden, en vooral: waar ermee naar toe. Want die trein moet je laten rijden tot een station om te lossen en stations= meestal in stedelijke omgeving, dus verleg je enkel het probleem. Een structurele oplossing moet opgelegd zijn vanuit de overheid.
En die overheid....die verkiest FI geen stroooobreed in de weg te leggen ;)