To see this banner you need to download and install Adobe Flash player.

zaterdag 10 november 2007

Handelaars kritisch over parkeerroutes

KORTRIJK - 'Op basis van wat ik gezien heb, spreek ik over een mislukking.' Bart Pauwels van krantenwinkel 't Gazetje is bijzonder scherp als het over de nieuwe bewegwijzering naar de centrumparkings gaat. Ook andere handelaars in het centrum zijn kritisch.

Enkele weken geleden nog deden handelaars rond de site van Foruminvest in deze krant hun beklag over de slechte bewegwijzering. 'Het veroorzaakt extra omzetverlies', sneerden ze eensgezind. Een uitgewerkte parkeerroute met bijhorende doeken en borden was al enige tijd aangekondigd. Gisteren was het dan zover en konden schepen van Mobiliteit Guy Leleu (CD&V) en stadsmanager Tom Delmotte de aangebrachte borden en doeken eindelijk tonen.

Aan zeven invalswegen hangen grote doeken die automobilisten duidelijk maken dat ze via bordjes naar de grote parkeerplaatsen in het centrum van de stad worden geloodst, per parkeerroute in een ander kleurtje.

Gents voorbeeld

Maar het systeem blijkt nog voor verbetering vatbaar. Ik deed even de test vanaf het kruispunt R8 met de Pottelberg richting centrum, maar miste alle geplaatste bordjes. Het wordt dus wat wennen. Bart Pauwels van krantenwinkel 't Gazetje aan de Kleine Sint-Jansstraat is scherper. 'Een mislukking', besluit hij nadat hij zelf de test deed bij vier van de zeven routes.

'Ik heb te weinig bordjes gezien', zegt hij. 'Ze waren vooral veel te klein. Ik ben speciaal uitgestapt om ze te meten en kom aan 40 bij 40 cm. Je moet ze bijna zoeken om ze te zien. Eigenlijk zou Kortrijk zich moeten spiegelen aan een stad als Gent, waar heel grote borden je naar de parkings in de binnenstad leiden.'

Jacques Merlevede van platenwinkel Pop Center aan de Kleine Sint-Jansstraat test de routes dit weekend uit. 'Al ben ik toch een beetje wantrouwig', zegt hij. 'Want ik heb er deze morgen alleszins geen gezien toen ik naar hier kwam.'

Erwin Defuster van de handelszaak Dujardin in de Wijngaardstraat vindt vooral 'dat het veel te lang geduurd heeft voor die borden en doeken er hingen. Twee maanden is veel te lang. De politici onderschatten hoe zwaar het omzetverlies wel weegt op onze inkomsten.'

Volgens schepen van Mobiliteit Guy Leleu zijn er nu vijftig doeken en borden geplaatst langs de invalswegen. Er is nog een ruime reserve om eventueel aan te vullen.

bron: www.nieuwsblad.be

Geen opmerkingen: