To see this banner you need to download and install Adobe Flash player.

vrijdag 30 mei 2008

Luidruchtige nachtelijke raven

Gisterennacht is heel laat doorgewerkt op de werf. Tot rond kwart voor 1 's nachts was men bezig met een luidruchtige machine beton effe te strijken. Rond kwart voor 1 is de politie er bij gekomen en was het even stil. Toen die iets na 1 uur terug weg waren, deed men gewoon rustig verder. Er is lawaai en getril geweest tot na 3u 's nachts!
***Update***
Uitleg over de gebeurde werken bij de reacties:

Dat effe strijken is een nabehandeling van de gegoten betonvloer, en is nodig om het betonoppervlak te laten blinken, en waterdicht te maken. helaas is dit een luidruchtige karwei die qua timing volledig afhankelijk is van de uitharding van het beton. die uitharding is dan ook volledig afhankelijk van : temperatuur , zonlicht , vochtigheid , ...
De uithardingstijd gaan beinvloeden , is geen oplossing en heeft echter nefaste invloeden op de kwaliteit van het beton. gevolgen hiervan kunnen zijn: betonrot , of zelfs breken van het beton. de enige optie is dus op het beton vrijven tot de gewenste polijstingsgraad bereikt is.

Mijn vraag is dan: waarom kan dat beton niet 's morgens gegoten worden, dan moet dat toch wel lukken om dat tegen 22u in orde te krijgen ipv in de (late) namiddag nog zo een beton te gieten en dan tot 3-4u 's nachts door te werken? Dat is een kwestie van planning waar toch wel rekening kan mee gehouden worden of niet?!

donderdag 29 mei 2008

NB10: Voorstraat

De laatste tijd waren er heel wat klachten rond autoverkeer in het winkelwandelgebied-kant Voorstraat.
In samenspraak met de handelaars in de Voorstraat is overeen gekomen dat doorgaand verkeer tot aan de Potterijstraat mogelijk blijft om op die manier de twee handelszaken in de Romeinselaan te bereiken.
Laden en lossen is toegelaten tussen 5u-12u en tussen 18.30u-20u. Buiten deze periodes is doorgaand verkeer verboden, alsook parkeren. De politie treedt hiertegen streng op. Als de werkzaamheden op de werf het toelaten, worden op vrijdagavond minimum 10 kortparkeerplaatsen op de werfparking van de Romeinselaan opengesteld voor bezoekers tot maandagmorgen 6u. Voor langere periodes kan men nog steeds terecht in de Parking Veemarkt, waar men het eerste uur gratis parkeert.

bron: nieuwsbrief 10

NB10: Zwevegemsestraat

In oktober start men in de Zwevegemsestraat met alle werkzaamheden ter realisatie van een tunnel die toegang geeft tot de parking van K in Kortrijk. Ook hier dienen de nutsleidingen en rioleringen aangepakt worden, moeten er slibwanden komen en graaft men een tunnel vanaf huisnummer 32. Deze werken zullen duren tot juni 2009. Tijdens deze periode zal dit stuk straat afgesloten zijn voor alle verkeer. Er zal wel een permanente voetgangersdoorgang zijn van 1,5m breed aan de beide zijden van de straat. Laad-en loszones worden voorzien op de koppen van de straat en ook de St. Janslaan zal opnieuw gebruikt kunnen worden.
Om de huizen en winkels goed bereikbaar te houden voor voetgangers wordt een modulair
systeem - bestaande uit een stalen kader met doorzichtige plexiplaten en demonteerbaar dak – opgetrokken vóór de gevels aan de twee straatkanten. Op die manier wordt ook het vuil voor een stuk geweerd.
In de nieuwsbrief zie je een simulatie van dit systeem en op de achterzijde van de nieuwsbrief ook een gedetailleerd werfplan, hetwelk tijdens de coördinatievergadering van 14/05/2008 met een delegatie van de handelaars van de Zwevegemstraat in detail werd besproken.

bron: nieuwsbrief 10

woensdag 28 mei 2008

dinsdag 27 mei 2008

start torengebouw

De voorbereidingen zijn gestart om de eerste muren van het torengebouw op te trekken:

maandag 26 mei 2008

en blijven graven...

Ook aan de kant van de Kleine Sint-Jansstraat is reeds heel wat aarde afgevoerd en komen de palen terug zichtbaar:

zaterdag 24 mei 2008

Presentaties infoavond van 13 mei

De presentaties die gegeven werden op de infoavond van 13 mei kan je online terug vinden op de website van Kortrijk of via deze links:

presentatie_foruminvest_080513
presentatie studie winkelgebied SOK mei 2008

donderdag 22 mei 2008

Sint-Janslaan

Nu de eerste graafwerken in de Sint-Janslaan ongeveer voltijd zijn, een klein foto-overzicht (met dank aan Wim Verstraete die in de Sint-Janslaan woont voor de foto's)

woensdag 21 mei 2008

Eerstesteenlegging winkelcentrum begin juli

Er komt een officiële eerstesteenlegging van het nieuwe winkelcentrum K in Kortrijk tijdens de elfdaagse feestelijkheden rond de 11juliviering in Kortrijk. Dat zegt burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V). Eerst was die gepland op 1 april. Volgens projectontwikkelaar Foruminvest is er geen sprake van een vertraging van de werken. Burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V) hoopt bij die officiële eerstesteenlegging zoveel mogelijk mensen op de werf te krijgen.

Opzichters houden werken Foruminvest in het oog

De stad Kortrijk eist dat, zolang er vrachtwagens van Foruminvest de site in- en uitrijden, er toezicht is en er geen vrachtwagens elkaar kruisen. In de Lange Meersstraat komen vanaf morgen brede fietssuggestiestroken.

Hoewel het recente, dodelijke ongeval op het Plein niets te maken had met de werken van Foruminvest en de bouw van winkelcentrum K, wil de stad strengere maatregelen bij het in- en uitrijden van de vrachtwagens van Foruminvest. Concreet zullen binnen enkele dagen om de drie à vijf minuten vrachtwagens met grondpuin de Lange Meersstraat verlaten. Ze nemen dan de nieuwe tunnelingang. Kortrijk legt Foruminvest vanaf dan verbod op om vrachtwagens in de Lange Meersstraat te laten kruisen. Daarom worden ook extra brede fietssuggestiestroken geschilderd.

Schepen Guy Leleu van Mobiliteit (CD&V): 'We gaan het zo veilig mogelijk houden. Bovendien komt er aan de twee kanten van de straat toezicht om de vrachtwagens te begeleiden. De ene vrachtwagen mag pas vertrekken als de andere weg is. Twee opzichters moeten het traject een jaar lang regelen.'

De Gentstraat is straks dicht, dus van daaruit komt geen verkeer meer. De vrachtwagens met aarde of puin van Foruminvest nemen de Lange Meersstraat, dan de Veemarkt. Lege vrachtwagens komen vanuit de Passionistenlaan (die één richting wordt gemaakt) via de Wandelingstraat en zo naar de Lange Meersstraat. Daar wordt niet vanaf geweken.

'De scholen staan er positief tegenover', zegt Leleu. 'Daarnaast moet er extra toezicht komen van wachters en politie. We gaan ook de hele her aan te leggen doortocht met alle partijen herbekijken in functie van de zwakke weggebruiker; het Vlaams Gewest, de stad, De Lijn, de scholen enzovoort. Het kan niet dat we miljoenen spenderen aan de heraanleg van de wegen als de maximale veiligheid niet gewaarborgd is.'

Voor de leerlingen van de Pleinscholen is een traject uitgewerkt waarbij ze bijna geen auto's op hun weg krijgen. De leerlingen krijgen de aangepaste route (via de Loodwitstraat) met een plannetje mee naar huis.

Volgens de Fietsersbond van Kortrijk moet het vrachtverkeer tijdens de schooluren aan banden worden gelegd, maar economisch is dat moeilijk haalbaar, omdat het neerkomt op ongeveer een halve dag oponthoud.

dinsdag 20 mei 2008

Doorgang Veemarkt-Kleine Sint-Jansstraat

Sindskort is er terug een doorgang van de Veemarkt naar de Kleine Sint-Jansstraat. Als je de ondergrondse parking via toren C verlaat kan je nu links weg naar de Kleine Sint-Jansstraat.

maandag 19 mei 2008

Uitgraven werfput


Momenteel is er reeds een groot deel van het winkelcomplex uitgegraven. De vrachtwagens staan in rij om gevuld te worden met aarde. Iedere vrachtwagen krijgt ongeveer 12m3 aarde mee. Op piekmomenten kunnen er tot 120 vrachtwagens per dag gevuld worden, wat neerkomt op zeker iedere 8 minuten een vrachtwagen! In praktijk ligt het aantal vrachtwagens per dag momenteel wel lager.

Voor het shoppinggedeelte moet er zo een 280000m3 weggevoerd worden, dit zijn ongeveer 22000 vrachtwagens. Voor de tunnels moet er 34000m3 aarde afgevoerd worden of zo een 2750 vrachtwagens.

zaterdag 17 mei 2008

Vierde torenkraan

Deze week is ook de vierde en momenteel hoogste torenkraan geplaatst aan de kant van de Sint-Jansstraat:Nu moet er nog 1 geplaatst worden.

vrijdag 16 mei 2008

Opkuis witte silo's

Nu alle palen voor de funderingen in de grond zitten, kunnen de installaties hiervoor opgeruimd worden. De witte containers en silo's die langs de Wijngaardstraat staan worden dus allemaal verwijderd.


donderdag 15 mei 2008

Winkel- en wandelcentrum blijft populair

Twee onderzoeksbureaus gingen na hoeveel passanten er in het winkel- en wandelgebied van Kortrijk voorbijkwamen. Het eerste cijfer dateert van 2004, het tweede van 2006. In de Lange Steenstraat gaf het passantenonderzoek 70.000 aan, in 2006 ging dat naar 70.550. De Steenpoort scoort van 60.000 in 2004 tot 74.000 in 2006. De Doorniksestraat telde in 2004 nog 30.000 passanten, in 2006 27.100. De Leiestraat daalde van 30.000 naar 27.1000. De leegstand neemt daar nu wel af.

Leegstand gaat naar beneden

De gemiddelde oppervlakte van het winkelbestand in Kortrijk is te klein. Zeker als je die vergelijkt met andere gelijkwaardige steden. 'K in Kortrijk' moet daar verandering in brengen. 'Gemiddeld raken we aan honderd vierkante meter', zegt directeur Trui Tydgat van het stedelijk ontwikkelingsbedrijf SOK.

'Elders is dat 130 vierkante meter. Als we de winkels bekijken die in de zone liggen waarvoor straks samen promotie wordt gevoerd, dan zien we ongeveer 570 zaken. Daarvan zijn er 300handelszaken (winkels), 100horecazaken, 100 dienstverlenende zaken en 65 leegstaande panden. Dat betekent elf procent leegstand. In 2006 was dat nog zestien procent.'

Die daling is relatief want een aantal leegstaande panden is tegen de vlakte gegaan voor K. Toch doet Kortrijk het niet slechter dan vroeger, ondanks alle hinder. De 'rampgebieden' zijn vandaag trouwens bekend. Het zijn het Overbekeplein, de Vlasmarkt en de Wijngaardstraat. Ook de Graanmarkt ontsnapt niet aan leegstand. Het nieuwe postproject moet daar verandering in brengen.

Bron: het nieuwsblad

dinsdag 13 mei 2008

Kort verslag infovergadering 13 mei

Deze avond was er terug een infovergadering ivm de grootste werken van K in Kortrijk. De infomeeting vond plaats in de grote zaal van de Budascoop, een grote zaal, maar er kwam amper 40 man opdagen. Liggen de andere Kortrijkzanen dan niet meer wakker van de info die ze konden krijgen? Of was het gewoon te warm en zat iedereen op een terras met een frisse pint?

Als eerste kwamen de wegenwerken aan bod die zullen uitgevoerd worden tussen de Gentesepoort en de Oudenaardsesteenweg. Deze werken zullen in een versneld tempo worden uitgevoer en hiervoor werkt men met kalenderdagen ipv werkdagen om de werken uit te voeren. Op die manier moet de aannemer zorgen dat het werk af is binnen de termijn en moet de aannemer eventueel maar ploeg- en weekendwerk inschakelen.

Binnenkort zijn de graafwerken voor de slibwanden in de Sint-Janstraat afgelopen. Dan verdwijnen deze graafmachines even tot oktober 2008. Dan starten de graafwerken in de Zwevegemsestraat en moet de Sint-Janstraat terug open zijn voor het verkeer.
Men heeft ook geleerd uit de fouten en zo is men op zoek gegaan naar een andere manier om de voetgangers te beschermen die in de straat moeten passeren. Er zal in de Zwevegemstraat gewerkt worden met een nieuwe modulaire afsluiting. Deze kan dan geplaatst worden waar de graafmachines bezig zijn.

Op de werf zelf is men reeds enige tijd gestart met het uitgraven tot op niveau -1 (wat je reeds kon lezen op deze blog). Het niveau -1 ligt op een diepte van 7m.
De palen die de voorbije maanden in de grond zijn gestoken en die nu goed zichtbaar zijn vormen een raster van 8 bij 8m.

Intussen is 80% van de winkelruimte verhuurd en liggen dus ongeveer 40 namen vast. Een klein overzicht van enkele heel bekende namen:
Niveau -1: Hema en Mediamarkt
Niveau 0: Massimo Dutti, Max Mara Weekend, Claudia Sträter, Iam, Archipel by Bruphils, Talking French, Kidslab, Triumph (lingerie), Equiform (parapharma), L&L en Apples, schoenen Cécile, Donaldson, Grand Optical, Salt 'n Pepper, Biomarkt, America Today, , Mc Greggor, Bart Smit, Bruno Antognini, Terre Bleue, schoenen Sasha, Gaastra en de lokale handelaar For Men (Bissegem),...
Niveau +1: H&M, Torfs, Didi, River Woods, Zara, Esprit, Swarovski, Belgacom, Massimo Dutti, Hunkemöller, Steps (mode), Noukies, Pull and Bear,...
Niveau +2: Tweede verdiep van een Zara, H&M, Esprit. En een tweede filiaal van de Standaard Boekhandel (de andere winkel blijft bestaan), Cosy House ,...
De rest zal later aangevuld worden als ik de volledige lijst heb :-)
Er is ook een lokale horecauitbater die 2 zaken opent in het complex. Het zou gaan om de eigenaars van de Arté (die zich op de markt bevindt), maar dit is info die tussen pot en pint werd gegeven :)

De appartement in de woontoren zouden te kooop zijn, de appartement boven het winkelcomplex zouden enkel te huur zijn momenteel.

Meer info is ook te vinden het nieuwsblad

zondag 11 mei 2008

Infovergadering: dinsdag 13 mei 2008

Ter herinnering:

Er is een nieuwe bewonersvergadering gepland op dinsdagavond 13 mei om 19u30 in de Budascoop.

Die avond wordt tekst en uitleg gegeven bij onder meer de wegeniswerken in de omgeving en de verdere facering van de werken van 'K in Kortrijk'. Daarnaast zal er ook een stand van zaken gegeven worden van de commercialisatie van het project.


Na de infovergadering probeer ik de belangrijkste dingen hier wel samen te vatten.

vrijdag 9 mei 2008

Muren afspuiten

De slibwanden die vrij zijn gekomen bij het uitgraven van de werfput worden proper gemaakt met een hogedrukspuit. Misschien kunnen ze de omgeving ook een beurt geven terwijk ze toch bezig zijn :-)

donderdag 8 mei 2008

Handelsdistrict krijgt een gezicht

Het handelsdistrict, een noodzaak om de lokale handel en megawinkelcentrum K te laten samenwerken in Kortrijk, heeft een gezicht nu Yvon Vanden Abeele (68) is aangeduid als onafhankelijk voorzitter. Yvon was bijna veertig jaar algemeen directeur van Kortrijk Xpo.

Yvon Vanden Abeele vertoeft momenteel in Las Vegas in de Verenigde Staten, waar hij de beurs voor doe-het-zelvers ‘Hardware show’ bezoekt in het gezelschap van de voorzitter van de Belgian Do-it-yourself Association. We belden Yvon ’s nachts uit zijn bed om hem aan de tand te voelen over zijn nieuwe functie als onafhankelijk voorzitter van het handelsdistrict, dat 486 handelaars en dertig straten en pleinen omvat in het centrum van Kortrijk.

Reputatie
«Ik ben gevraagd door burgemeester Stefaan De Clerck en was als ‘Kortrijklover’ meteen gecharmeerd. Het doet me pijn dat Kortrijk lijdt als winkelstad. Eind jaren '60 en midden jaren ’70 was ons handelscentrum bekend tot in Nederland. Dat was vooral te danken aan de Lange Steenstraat, toen de eerste verkeersvrije winkelstraat van ons land. Nu komen we echter niet meer in de top tien voor en zijn we qua winkelen ocharme zelfs voorbijgestoken door Hasselt.»

Grand Bazar
Er heerst veel twijfel over de komst van het megawinkelcentrum K. Niet iedereen is er van overtuigd dat K van Kortrijk opnieuw een winkelparadijs met veel grandeur zal maken. Doemdenkers vrezen integendeel de ondergang van de lokale handel. «Larie», reageert Vanden Abeele. «Ik herinner me nog de komst van de toenmalige Grand Bazar op de Grote Markt in Kortrijk in 1967. Handelaars hielden toen een ‘bezemmars’ om de Grand Bazar ‘weg te vegen’. Uiteindelijk bleek de Grand Bazar veel volk naar de stad te lokken en daar profiteerden ook de omliggende handelaars van mee omdat die zich konden specialiseren op vlak van producten en personeel. Het megawinkelcentrum K zal met grote jongens zoals Mediamarkt en Zara net hetzelfde effect veroorzaken. K is in combinatie met het handelsdistrict een unieke kans om de revival van het winkelwandelgebied te orchestreren.
Kortrijk zal als winkelstad, om het in voetbaltermen te zeggen na de titel van KV Kortrijk, opnieuw promoveren naar de hoogste afdeling. Binnen enkele jaren moeten we zelfs kampioen kunnen spelen.»
Toch wacht Yvon Vanden Abeele een moeilijke taak om als voorzitter van het handelsdistrict de nieuwe handelaars in K en de zittende handelaars met elkaar te verenigen om een commerciële dynamiek op gang te brengen op vlak van acties en promotie.

Politiek niet gebonden
«Mijn groot voordeel is dat ik politiek niet aan een partij gebonden ben en met een wit blad kan beginnen», vertelt Yvon. «Ik ben enorm enthousiast en wil nog iets doen voor Kortrijk, al zal het niet makkelijk zijn om de handelaars, uiteindelijk allemaal individualisten, op één lijn te krijgen. Maar ik heb ervaring in de business en ben er door gepassioneerd. Concrete plannen heb ik nog niet, maar het staat vast dat iedereen aan hetzelfde zeel zal moeten trekken om de revival te doen slagen. Ik ben in ieder geval nog fit en voel me eerder een veertiger boordevol plannen dan een late zestiger. Ik zit trouwens ook nog in het bestuurscomité van Kortrijk Xpo», besluit Yvon Vanden Abeele.

Nu al plannen voor uitbreiding
Het handelsdistrict, goedgekeurd tijdens de jongste gemeenteraad en waarvan de eerste vergadering om de raad van bestuur aan te duiden pas volgt op maandag 26 mei in het ondernemerscentrum, is nu al aan uitbreiding toe. «We moeten er alles aan doen om ook het Ring Shopping Kortrijk Noord, de Franse sportketen Decathlon en het winkelcentrum Pottelberg bij het district te betrekken, zodat we ons nog krachtiger kunnen profileren als winkelstad», zegt burgemeester Stefaan De Clerck (CD&V).
«Hiervoor zullen met alle betrokkenen gesprekken opgestart worden. Ik ben tevreden dat het handelsdistrict unaniem is goedgekeurd en ben opgetogen met de keuze voor Yvon Vanden Abeele als onafhankelijk voorzitter. Hij is de geknipte persoon om te arbitreren tussen alle handelaars en een stevige stadsmarketing uit te bouwen. Hij heeft alle tijd om zijn nieuwe functie naar behoren uit te oefenen, nu hij niet langer algemeen directeur is van Kortrijk Xpo.»

bron: het laatste nieuws

dinsdag 6 mei 2008

Funderingen toren op de Veemarkt

Hier krijg je een mooi zicht op de funderingen van het torengebouw dat op de veemarkt zal worden opgetrokken:

maandag 5 mei 2008

Opzet & Situering doortochten naar winkelcentrum

gentsepoort
Projecten Gentsesteenweg, R36 en Zwevegemsestraat - Oudenaardsesteenweg

Tussen juni 2008 en september 2009 leggen het Vlaamse Gewest en de stad Kortrijk 4 kilometer wegenis volledig her aan. Het betreft de strook tussen de Gentsesteenweg en de Oudenaardsesteenweg aan het op- en afrittencomplex met de E17. Het zijn 3 verschillende projecten (Gentsesteenweg, R36 en Zwevegemsestraat-Oudenaardsesteenweg) die gelijktijdig maar wel gefaseerd zullen verlopen.

oudenaardseteenweg
De uitvoering van de projecten Gentsesteenweg en Zwevegemsestraat - Oudenaardsesteenweg waren al een hele tijd gepland. Project Gentsesteenweg omwille de typeongevallen met rechtsafslaande auto’s van de Gentsesteenweg naar de Vlaanderenkaai en rechtdoorrijdende bromfietsers in de Gentsesteenweg. Door de komst van het winkelcentrum “K in Kortrijk” is het wel nodig om ook de Gentsepoort in het project te betrekken. Gespecialiseerd onderzoek heeft immers uitgewezen dat een betere verkeersafwikkeling zal bekomen worden op een kruispunt met verkeerslichten dan op een rotonde. Omdat ter hoogte van het nieuwe kruispunt voorsorteerstroken noodzakelijk zijn, zal ook een deel van de Minister Liebaertlaan heringericht worden. De as Zwevegemsestraat-Oudenaardsesteenweg is één van de prioritair aan te pakken assen in Kortrijk. Voor de bewoners, handels- en horecazaken, scholen en administratieve functies die zich aan of in de buurt van deze gewestwegen bevinden, is de huidige leefbaarheid, verkeersveiligheid en kwaliteit verre van optimaal. De aanleg van de R36 was op termijn gepland en was hoofdzakelijk een rioleringsdossier. Maar omdat het winkelcentrum Foruminvest heel wat nieuwe bezoekers naar de stad zal aantrekken, met de fiets, bus of auto is het nodig om de straten tussen de Zwevegemsepoort en de Gentsepoort volledig te vernieuwen.
zwevegemsepoort
Om de bereikbaarheid van de stad te garanderen bij de opening van het winkelcentrum “K in Kortrijk” voeren het Vlaamse Gewest en de stad deze werken prioritair uit. Het project wordt een harde noot om kraken voor buurtbewoners, handelaars, bezoekers. Het is even op de tanden bijten maar na afloop verbetert de situatie voor iedereen: een gloednieuw winkelcentrum, betere en veilige wegenis, ….

Meer info over de plannen: www.kortrijkbereikbaar.be